Heijmans
Volgens de website van Heijmans:
Algemene informatie
Heijmans kreeg de opdracht doordat het de beste Design en Construct-aanbieding wist te maken, waarbij de betrouwbaarheid en duurzaamheid van het ontwerp en uitvoering een belangrijke rol spelen. Daarnaast hecht Rijkswaterstaat grote waarde aan een beheerst proces, in het bijzonder op gebied van vergunningenmanagement en risicomanagement. Bij dat laatste heeft Breijn een belangrijke rol gespeeld.
De werkzaamheden aan de sluiscomplexen te Belfeld en Sambeek zijn onderverdeeld in het ombouwen van de Oostsluizen en de revisie van de West- en Middensluizen. De voorbereidende werkzaamheden starten direct. De uitvoering buiten start in november 2011 met het vernieuwen van de bewegingswerken inclusief deuren van de West- en Middensluizen. Het meeste werk wordt verricht aan de verbreding en verdieping van de Oostsluizen. Hier gaat het om multidisciplinair werk waarin de disciplines betonbouw, waterbouw, staalbouw, werktuigbouw en installatietechniek samenkomen. Ook hier worden de bewegingswerken inclusief deuren vernieuwd.
Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer:
Heijmans Civiel
Betrokken partijen:
Hakkers – constructie in waterbouw , Hillebrand – staalbouw, Alewijnse – elektrotechniek, Ap van den berg – Hydrauliek.
Combinatiepartners:
Breijn, Witteveen+Bos
Programma (incl. uitvoerings-werkzaamheden):
Het project Aanpassen Sluizen Belfeld & Sambeek maakt onderdeel uit van het deelproject Maasroute. Het doel van project Maasroute is om de Maas en bijbehorende kanalen en vaarwegen tussen Maastricht en Weurt bevaarbaar te maken voor scheepvaartklasse Vb.
Locatie kenmerken:
Maaswerken
Cijfers / techniek:
2 sluiscomplexen
6 sluizen
24 deuren
24 bewegingswerken
6 sluizen
24 deuren
24 bewegingswerken
Periode realisatie en exploitatie:
aangenomen: feb 2011, Start uitvoering oostsluizen: juni 2012, Oplevering: nov 2013
Datum oplevering:
November 2013
Aanneemsom:
€48.000.000
Extra
De aanneming van dit project bestaat uit het sluizencomplex van Sambeek
en Belfeld. De aanneming van deze 2 sluizen gebeurt samen. De reden hiervan is
dat de revisie van de 2 sluizen gelijklopend is. De sluizen zijn namelijk op dezelfde
wijze en rond dezelfde periode gemaakt. Er zit een verschil in planning, maar
dit verandert niets aan de werkwijze.
Het unieke aan dit project is dat de sluizen niet kunnen worden drooggelegd. Er moet dus 'in de natte' gewerkt worden. De bodem zou omhoog getild worden door de grondwaterdruk. Er moet dus veel werk uitgevoerd worden onder water.
Rijkswaterstaat
De sluizen zijn eigendom van de Rijkswaterstaat. Het gevolg daarvan is dat alles zeer strikt moet verlopen. Er mag dus geen olie in het water terechtkomen, het puin door het slopen moet tegengehouden worden. Er moet ook aan bepaalde eisen voldaan worden voor de Rijkswaterstaat. Het werk moet stilgelegd worden indien aan bepaalde eisen niet voldaan wordt of indien er sprake is van een verandering van de uitvoering en planning zonder dat het gemeld is.
Sluis
De sluis van Belfeld is de sluis die als eerste onder water komt te staan. Als er aan de sluis van Sint Pieter een stroomsnelheid van 800m/s wordt gemeten, moet de sluis ontruimd worden. Het gevaar dat de sluis onderloopt is dan zeer groot. Als er nog losliggend materiaal en materieel is, zou dit bij overstroming meegevoerd worden of beschadigd worden. Dit zorgt voor vervuiling van het water van de Maas.
Het waterniveau, de stroomsnelheid,... van het water is hier te vinden.
Het waterniveau, de stroomsnelheid,... van het water is hier te vinden.