dinsdag 26 maart 2013

Voorbereidende werken

Het is reeds een tijdje geleden dat ik nog iets geplaatst heb. Het wordt steeds drukker, dus zal het hierdoor ook steeds moeilijker worden mijn blog bij te houden, maar ik zal het proberen.

Schotten met vacuum optillen

Ik zal beginnen bij 2 weken geleden.  In het begin van de week zijn er 2 Duitsers bijgekomen die de vlechttafels van de vloer van de hoofden zullen maken. Er zijn nieuwe rails en strips bijgekomen voor het zagen. Hierdoor kunnen er logischerwijs langere stukken gezaagd worden. Hoe de strips moesten geplaatst worden moest dan ook even opnieuw worden uitgedacht.

Vlechttafel
De dinsdag heeft het bijna de hele dag gesneeuwd. Hierdoor is er niet veel gedaan op de werf. Ik moest de kostprijs van 2 verschillende methoden voor de bevestiging van de voet aan de bekisting maken. Zo kon de goedkoopste manier van werken worden bepaald. Er kon met een lange centerpen of met een wapeningsstaaf en korte centerpen gewerkt worden.
Door de sneeuw die de dinsdag heel de dag was gevallen, moest de woensdag begonnen worden met het sneeuwvrij maken van de wanden van de kolk, wandelpaden,... Toen dit gedaan was, zijn de strips de laatste maal verhangen voor fase 1. Na dit stuk zou de overzijde eerst gezaagd worden. Het was de bedoeling dat de brug dan zou kunnen verplaatst worden, maar intussen, 2 weken later, is besloten de brug te laten liggen...
De rails van fase 3 (overzijde) heb ik hierna uitgetekend. Zo was het de donderdag maar boren en verhangen.  Wat er niet meer mogelijk was om te zagen, verplaatste ik ook al naar de overzijde.
De zagers werkten tot 19u. Hieruit volgde dat Att en ik de donderdagmorgen wat er nog stond konden verplaatsen naar de overzijde. We plaatsten de rails.
Wanneer ik de vrijdag tijd had - tussen het verplaatsen van de strips - moest ik net als voor het bovenhoofd de te baggeren hoeveelheid grond berekenen. Dit kon dan ook vergeleken worden met wat berekend zal zijn door de baggerkraan.


Buispaal wapening vloer
Toen ik na het weekend berekende wat nodig was om aan te vullen aan het benedenpand, de voorhaven aan het benedenhoofd, kon ik bepalen wat er zou moeten bijbesteld worden. Hopelijk zal de gebaggerde grond van het bovenhoofd gebruikt kunnen worden voor het aanvullen. Zo zal er al 1000m³ minder moeten aangevoerd worden om deze aan te vullen.Er moeten 2 buispalen per hoofd in de grond getrild worden om de mobiele kraan zijn stempels op te laten zetten bij het plaatsen van de vloerwapening. De damwandplanken zijn niet sterk genoeg om de grond te keren met zo'n grote last van een mobiele kraan en de wapening. Ik moest deze palen uitzetten aan het bovenhoofd.
Bagger bovenhoofd

Er werd bij het zagen de eerste dagen van de nieuwe zijde gewerkt met een ander principe. Er werd per halve rail gezaagd om het zagen te versnellen. Als er een halve rail gezaagd was, werd die helft naast de andere geplaatst, zodat de zagers, duikers en Att en ik niet op elkaar moesten wachten.
Het zagen tussen het bovenhoofd en het middenhoofd is afgewerkt op woensdag. Hierdoor kon er terug begonnen worden met het verplaatsen van alles naar het benedenhoofd. Aan het benedenpand heb ik ook eens gepeild of de dieptes klopten met de dieptes op tekening, zodat de berekende hoeveelheid aan te vullen grond toch min of meer juist was.
Aan het bovenhoofd moesten er hekkens gezet worden waar de dode bedden aan gelast zullen worden.
Donderdag verplaatsten we de rest van het zaagmaterieel. Toen dit gedaan was, hebben Att en ik wat bekistingsplaten gezaagd voor de bekistingsprofielen van de voet van de wand.
Ik heb ook de bouwhekkens geteld.
Niek is ook eens langsgekomen op de bouwplaats.

Damwand vistrap

Voor de zagers vrijdag konden beginnen met zagen, hebben Att en ik het oliescherm tegen de damwand geplaatst. Als er bij het zagen een olielek was, zou dit minder problemen geven. Ik bereidde ook al enkele praktische zaken voor, voor het zagen de week erop. Ik verplaatste een bootje van Beelen naar het stuk tussen middenhoofd en benedenhoofd, want de brug zou blijven liggen. Het regenwater dat erin stond, hebben we leeggepompt, net als in de materieel bak. Marius heeft in 6 strips een gat gebrand, zodat we deze  kunnen vastboren in de wand onder de brug. We zullen deze dan op hoogte stellen aan de hand van een touw dat gespannen is langs de strip net voor en net na de brug. Aangezien de snijbrander toch al aan het middenhoofd stond om de halsbeugels los te branden van de deuren.


Sluisdeur Hildebrand

Ik had dit al wat voorbereid in het geval ik maandag niet meer op de bouwplaats zou komen. Ik ben maandag naar Hildebrand geweest. Martien ging naar daar om de deuren te controleren.
Martien is KAM verantwoordelijke. Dit staat voor Kwaliteit, Arbo en Milieu. Dit was zeer interessant. Toen ik terug was, heb ik nog de tekeningen van de kolkwanden in 3 mappen gestoken. Er komt volgende week namelijk een voorman bij die verantwoordelijk zal zijn voor de wanden.
·                     Voorman = Ploegbaas
Vandaag, dinsdag, moest ik transportbonnen voor de grondafvoer van de kolk afprinten. Ik moest ook de foto's van de deuren op de projectschijf zetten.
Ruud zei ook dat ik volgende week of over 2 weken een tussentijdse evaluatie zal krijgen, waar Ruud en Peter bij zullen zijn.
Spannend!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten